Het lijkt zo makkelijk. Je werkt hard (in je kantoor bij ROOOMS), hebt een website waarop duidelijk vermeld staat wat je doet, maar als je jouw diensten zoekt in Google… verschijnt er niets. Of ja, er verschijnt heel veel. Behalve jouw website.
Simpelweg een paar keer ‘financiële dienstverlening’ op je website schrijven is namelijk niet genoeg. Het honderd keer schrijven is ook weer niet goed. Google is nogal specifiek met wat er wel en niet gekozen wordt tot relevante content voor een bezoeker. Daarom wordt alle content gecheckt op basis van SEO. SE-wat? SEO, oftwel Zoekmachine Optimalisatie.
Kort gezegd schrijf je een goede webtekst met als onderwerp jouw dienst, laten we weer ‘financiële dienstverlening’ als voorbeeld nemen. Dat betekent dus geen bullshit, gewoon schrijven waar het over gaat!
In die tekst verwerk je daarna jouw zoekterm op een paar strategische plekken. In de titel, de url en bijvoorbeeld tussenkoppen. Let wel op dat je je zoekterm niet teveel in de tekst zet, dan kan Google namelijk inschatten dat je bezoekers er gek van zouden worden en je SEO score weer laten dalen.
Let wel op: dit is geen gegarandeerd succes. Of je op de eerste pagina van Google belandt, hangt ook af van hoe je site gebouwd is (voornamelijk of deze geschikt is voor mobiel), of je site veel gelinkt/gebruikt wordt en wat je ‘concullega’s’ doen. Toch blijft er maar één eerste pagina. Dat is dus altijd vechten.
Het belangrijkst is dat je tekst lekker leesbaar blijft. Als iemand op je site komt, wil je namelijk niet dat er bijna niet door de zoektermen heen te lezen is. Uiteindelijk schrijf je voor de klant en niet de zoekmachine. Toch?